سخنان مهم عمار ولایت

سخنرانی بسیار مهم علامه مصباح یزدی:
پايه ايدئولوژيك فتنه 88 در لندن شكل گرفت/ باید احساس خطر کرد که عالي‌ترين مقام اجرایی كشور سخني بگويد كه بني صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت


سخنرانی بسیار مهم علامه مصباح یزدی:
پايه ايدئولوژيك فتنه 88 در لندن شكل گرفت/ باید احساس خطر کرد که عالي‌ترين مقام اجرایی كشور سخني بگويد كه بني صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت

گروه سیاسی – رجانیوز: رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با اعضاي هيئت رئيسه دانشگاه دفاع ملي درباره اظهارات برخي حاضران جهت مطالعات راهبردي اين دانشگاه اظهار داشت: در طول 35 سال گذشته چند مؤسسه مطالعات راهبردي تشكيل شده است، اما به نظر مي‌رسد هيچ كدام دستاورد قابل توجه و مطلوبي نداشته‌اند. 

به گزارش رجانیوز، آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي با بيان اينكه براي پي‌ريزي مؤسسه يا دانشگاه براي مطالعات راهبردي، بايد مؤسسات مطالعات راهبردي كه در گذشته شكل گرفته‌اند، مورد مطالعه و آسيب‌شناسي قرار گيرند، اظهار داشت: يكي از آسيب‌ها عدم آشنايي مؤسسين با مباني صحيح اسلامي بوده است. 

 

 

وي با بيان اينكه متأسفانه بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي، هنوز مباني راهبردي روشني نداريم، اظهار داشت: در بحث علوم دانشگاهي و به ويژه علوم انساني نيز تغييرات قابل توجهي به وجود نيامده است.

 

اين استاد فلسفه اسلامي ادامه داد: بسيار مايه تأسف است كه برخي از كساني كه مسئوليتي در كشور دارند، عدم پيشرفت در علوم انساني را وجود برخي خط قرمزها، يعني مباني ديني و ارزش‌هاي اسلامي مي‌دانند. 

 

وي با اشاره به اينكه براي مطالعات راهبردي و اسلامي‌سازي علوم انساني علاوه بر آسيب‌شناسي، بايد فعاليت‌هاي دشمن در آن زمينه نيز مورد توجه قرار گيرد، خاطر نشان كرد: پايه ايدئولوژيك فتنه 88 در لندن شكل گرفت و در واقع كساني كه پايه‌گذار آن فتنه بودند، در انگلستان تحصيل كرده بودند و پايه‌هاي ايدئولوژيك آنها، همانجا شكل گرفته بود. 

 

عضو خبرگان رهبري با بيان اين كه شايسته است عده‌اي برنامه‌هاي مطالعات راهبردي و استراتژيك انگلستان را مطالعه كنند تا به صورت مستند مشخص شود دشمن از كجا قصد نفوذ دارد، اظهار داشت: ريشه تفكر بسياري از كساني كه در آنجا تحصيل كرده‌اند، به يكديگر شباهت دارد و چه بسا اين مسأله از راه‌هاي نفوذ دشمن براي براندازي اسلام و انقلاب اسلامي است، هرچند اين اشخاص متوجه اين مسأله نيستند. 

 

وي ادامه داد: اگر امروز نيز بحث حقوق شهروندي مطرح مي‌شود كه در آن بهائي و مسلمان، انقلابي و ضد انقلاب برابرند، از همان تفكر ناشي مي‌شود. لذا بايد احساس خطر كرد وقتي بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي، عالي‌ترين مقام كشور بعد از رهبري، سخني بگويد كه بني صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت. هرچند اين عده سخن خود را در لفافه و به صورت غير مستقيم بيان مي‌كنند. 

 

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در خصوص اسلامي‌سازي علوم انساني اظهار داشت: از طرفي علوم انساني غربي موجود، حاصل بيش از 5 قرن فعاليت علمي غربي‌هاست و ايرادات آن در اجرا رفع شده است، و از طرف ديگر، در علوم تجربي و تحولات علمي و تكنولوژي نيز پيشرفت قابل ملاحظه‌اي صورت گرفته است. لذا مغالطه‌اي صورت مي‌گيرد كه مجموعه علوم غربي اعم از انساني و تجربي سبب اين تحول عظيم براي بشريت شده‌اند و بايد همه علوم را با هم پذيرفت. 

 

وي ادامه داد: عوامل سياسي تلاش مي‌كنند تا به مردم اينگونه القا شود كه پيشرفت‌ها در گرو داشتن فرهنگ خاصي است و بدون آن پيشرفت محقق نمي‌شود. و اين همان چيزي كه در مشروطيت گفته شد كه ايران براي آنکه پيشرفت كند بايد از فرق سر تا ناخن پا اروپايي شود، كه البته امروز هم عده‌اي همين تفكر را قبول دارند، اما با بيان ديگري عنوان مي‌كنند. 

 

آیت‌الله مصباح يزدي افزود: عظمت و سنگيني كار سبب مي‌شود كه اسلامي كردن علوم انساني امر ساده‌اي نباشد، مخصوصا اينكه رشته‌ها و شاخه‌هاي بسيار متعدد و متنوعي در علوم انساني وجود دارد و به عنوان نمونه رشته روانشناسي كه يكي از رشته‌هاي علوم انساني است، حدود 100 شاخه فرعي دارد. 

 

وي با اشاره به عدم نيروي انساني کافي براي انجام كار خاطر نشان كرد: اراده لازم نيز براي اسلامي‌سازي علوم انساني وجود ندارد، چرا كه بسياري از اساتيد دانشگاه كه خودشان بايد عهده‌دار‌اين كار شوند، داشته‌هايشان بر اساس علوم انساني غرب است، لذا موافقت با اسلامي‌سازي علوم انساني را برابر با از بين رفتن سرمايه خود مي‌بينند. در واقع نه تنها اراده‌اي براي اسلامي‌سازي وجود ندارد، بلكه اين کار با مخالفت‌هاي زيادي نيز رو به روست. 

 

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: متأسفانه بعد از انقلاب تاكنون حتي نتوانسته‌ايم اين تصور غلط را عوض كنيم كه مي‌پندارند در اسلامي‌سازي قرار است چند طلبه، اساتيد دانشگاه را بر اموري تعبدي محض ملزم سازند. چرا كه در اسلامي‌سازي قرار است مشكلات علوم انساني غربي، بر اساس مباني معرفت‌شناختي، شناسايي شود و بر اساس متدولوژي علوم در آن تجديد نظر شود. 

 

وي با بيان اينكه بسياري از پايه‌گذاران علوم انساني غربي تصريح كرده‌اند كه تحقيق در اين علوم را بر اساس پيش‌فرض‌هايي شروع كرده‌اند كه هيچ دليل منطقي بر آن ندارند، ادامه داد: حداقل موضوعات آيات و روايات در زمينه علوم انساني، مي‌تواند به عنوان يك فرضيه براي تحقيق در علوم انساني مورد استفاده قرار گيرد، هرچند مي‌توان بر اساس متدولوژي علم ثابت كرد كه اين فرضيه منطقي و صحيح است. 

 

وي با اشاره به كمبود امكانات براي انجام چنين كار بزرگي ادامه داد: افراد بايد با صبر و حوصله و با مجاهدت مانند مجاهديني كه در 8 سال دفاع مقدس به مقاومت پرداختند، در اين مسير گام بردارند. 

 

آیت‌الله مصباح يزدي، در پايان خاطر نشان كرد: البته بايد براي شروع كار، نقشه راهي تنظيم كرد تا همواره متوجه باشيم كه كار از كجا بايد شروع شود و هر زمان در كجاي كار قرار داريم و چه كارهايي قرار است انجام بدهيم. 

 

لازم به ذكر است ديدار هيئت رئيسه دانشگاه دفاع ملي با علامه مصباح يزدي، پنجشنبه يكم اسفندماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *