توسل پيامبران و اهل بيت به نام مبارك رب‏

توسل پيامبران و اهل بيت به نام مبارك رب‏


توسل پيامبران و اهل بيت به نام مبارك رب‏

 

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 

از آنجا كه معنا و مفهوم ربّ مالك و مربى و صاحب است، و براى احدى جز حضرت حق مالكيت ذاتى وجود ندارد و بر اين اساس همه مخلوقات غيبى و شهودى مملوك حقيقى او هستند، و نيز هيچ فرهنگى در تحقق تربيت و رشد و كمال به معناى واقعى‏اش كامل‏تر و استوارتر از فرهنگ و آئين حق نيست و بر اين پايه مربى و معلمى براى موجودات به ويژه انسان چون پروردگار بزرگ هستى وجود ندارد، و هم چنين كسى در اين عرصه‏گاه هستى جز خدا در خلوت و جلوت همراه و صاحب انسان نيست، و همه اين معانى و مفاهيم در عمق قلب و عقل و جان پيامبران و اهل بيت عليهم السلام ظهور تام و تمام داشت، آن بزرگواران در همه امورشان توسل به اين نام مبارك را در پيشگاه حق براى پيشبرد اهدافشان، و گره‏گشائى از مشكلاتشان، و رسيدن به حوائجشان، و اجابت دعايشان و به دست آوردن مقامات و منازل و درجات آخرتشان شفيع قرار مى‏دادند و با شفاعت مسمّى و حقيقت اين نام كه ذات اقدس رب است به خواسته‏هايشان مى‏رسيدند.

«و استشعفع بك الى نفسك:»

و به مقام حضرتت خودت را شفيع مى‏آورم‏

آدم:

قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ: «1»

آدم و همسرش گفتند: اى مالك و مربى و صاحب ما، پر واضح است كه ما در (خوردن از شجره منهيه) بر خود ستم ورزيديم و چنانچه ما را مورد آمرزش قرار ندهى و به ما ترحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود.

خداى مهربان با اين توسلى كه آنان به ميان آوردند بر اساس آيه.

فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ: «2»

توبه آنان را پذيرفت، و مقامات از دست داده را به آنان برگردانيد.

نوح:

وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً: «3»

و نوح گفت: اى مالك و مربى و صاحب من، هيچ يك از كافران و ناسپاسان به نعمت خود را بر روى زمين باقى مگذار.

خداى مهربان با توسلى كه نوح از طريق اين نام مبارك داشت بر اساس آيه‏

إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِينَ. «4»

همه كافران و ناسپاسان را در آب فراوانى كه از آسمان فرود آورد و از زمين جوشانيد غرق كرد و به چاه نابودى و هلاك در انداخت.

ابراهيم و اسماعيل‏

اين دو پيامبر بزرگ پس از به پايان رسانيدن بناى خانه كعبه در زمينى محدود و بسيار سوزان و خشك كه از آب و هرگونه گياه و ثمرى بى‏بهره بود، و جز ريگ و سنگ و سنگلاخ و كوه‏هائى دايره‏وار آن را در آغوش نداشت، و كسى حاضر نبود با اين شرايط در آنجا خيمه زندگى برپا كند براى آباد شدن آن منطقه‏ و فراهم شدن شرايط زندگى، و سرازير شدن انواع ميوه‏ها و محصولات به آن مكان مقدس، و ظهور پيامبرى بزرگ در آينده براى هدايت مردم و رساندن هدايتش به جهانيان دست به دعا برداشتند و با توسل به اين نام مبارك به درگاه خدا گفتند:

وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا … «5»

رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ: «6»

ياد كن هنگامى كه ابراهيم گفت: اى مالك و مربى و صاحب من اين مكان را شهرى امن قرار ده، و اهلش را آنان كه به خدا و روز قيامت مؤمن هستند از هر نوع ميوه و محصول روزى بخش خدا فرمود: [دعايت را درباره مؤمنان اجابت كردم ولى‏] هر كه كفر ورزد بهره اندكى به او خواهم داد ….

ابراهيم و اسماعيل گفتند: اى مالك و مربى و صاحب ما (در آينده) در ميان مردمان اين منطقه پيامبرى از خودشان برانگيز كه آياتت را بر آنان بخواند، و قرآن و حكمت تعليمشان دهد و از رذايل (نفسى و اخلاقى) پاكشان نمايد، زيرا تو تواناى شكست ناپذير و حكيمى.

خداى مهربان با توسل آنان به اين نام مبارك دعاى پدر و پسر را مستحاب كرد. در آن بيابان سوزان و بى‏آب و علف شهر با عظمتى در آغوش امنيت به وجود آمد و همه شرايط زندگى براى مردم از هر قوم و مليتى فراهم شد، تا جائى كه امروز از شهرهاى معروف و پرآوازه جهان است، و هر سال مليون‏ها نفر براى زيارت كعبه به آن شهر مى‏شتابند، و آنجا را از انواع ميوه‏ها و محصولات كه از همه جاى دنيا به سوى آن سرازير است بهره‏مند مى‏بينند.

و نيز در آن شهر به دعاى آنان، وجود مبارك محمد بن‏عبدالله را به رسالت برگزيد، تا چراغ پر فروغ هدايت را براى جهانيان برافروزد و مكتبى را در سايه وحى ارائه دهد كه كامل‏ترين مكتب در همه روزگاران است.

يوسف‏

اين پيامبر بزرگ و حاكم عدالت پيشه، و نجات بخش مستضعفان، و منبع اخلاق و كرامت پس از سر و سامان دادن به اوضاع مصر، و ديدار با پدر و مادر و برادران، در ضمن اين كه حكومت خود و دانش تعبير خواب را از جلوه‏هاى ربوبيت حق بر خويش اعلام كرد با توسل به اين نام مبارك درخواست عظيمى از خداى مهربان نمود و خداى عزيز هم به خواسته او پاسخ داد.

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ: «7»

اى مالك و مربى و صاحب من، تو بخشى از حكومت را به من عطا كردى، و برخى از تعبيرهاى خواب را به من آموختى، اى پديد آورنده آسمان‏ها و زمين‏ تو در دنيا و آخرت سرپرست و يار منى، جانم را در حالى كه تسليم توام بگير و به شايستگان ملحقم كن.

موسى‏

اين پيامبر بزرگ براى مجهز شدن به ابزار و وسايل مبارزه با فرعون كه از قدرت‏هاى كم نظير آن روزگار بود، و موسى از سوى حق موظف شد به تنهائى براى تبليغ دين حق به سوى او برود با توسل به اين نام با عظمت ابزار و وسائل لازم را درخواست كرد و خداى مهربان هم درخواست او را اجابت فرمود:

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي، وَ اجْعَلْ لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي، هارُونَ أَخِي، اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي، وَ أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي …. «8»

اى مالك و مربى وصاحب من، سينه‏ام را [براى تحمل اين مسئوليت سنگين‏] گشاده گردان، و كارم را برايم آسان ساز، و گره‏اى را [كه مانع روان سخن گفتن من است‏] از زبانم بگشاى، تا سخنم را بفهمند، و از خاندانم دست يارى برايم قرار ده، هارون برادرم را، پشتم را به او محكم كن، و وى را در كارم شريك گردان.

حضرت حق پس از توسل موسى به اين نام به او اعلام كرد:

قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى‏: «9»

اى موسى به يقين همه خواسته‏هايت به تو عطا شد.

سليمان‏

اين پيامبر بزرگ و سلطان عادل و منبع تواضع و فروتنى پس از به دست آوردن حكومتى ويژه به توفيق حق و آگاهى از نطق حيوانات با توسل به نام ربّ امورى مهم را از خدا خواست:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبادِكَ الصَّالِحِينَ: «10»

اى مالك و مربى وصاحب من، به من الهام كن تا شكر نعمتى را كه به من و پدر و مادرم عطا كرده‏اى به جاى آورم، و اين كه كار شايسته‏اى كه آن را به پسندى انجام دهم، و مرا به رحمتت در ميان بندگان شايسته‏ات در آور.

زكريا

اين چهره برجسته و بزرگ خود و همسرش تا رسيدن به دوران پيرى و كهولت از داشتن فرزند محروم بودند، و هر دو در آتش آرزوى فرزند مى‏سوختند، نهايتاً با توسل به اين نام مبارك و شفيع قرار دادن مسمّى و حقيقت آن به سوى حضرت حق درخواست فرزند كرد، و خداى مهربان هم به او و همسرش كه طبيعتاً به خاطر پيرى نازا شده بود يحيى را به آنان عنايت فرمود:

قالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِيًّا وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائِي وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا … «11»

گفت: اى مالك و مربى و صاحبم به راستى استخوان‏هايم سست شده، و موى سرم از پيرى سپيد گشته و پروردگارم هيچ‏گاه نسبت به دعا در پيشگاهت از اجابت محروم نبودم.

و همانا من پس از خود از خويشاوندانم بيمناكم و همسرم نازا بوده، پس مرا از سوى خود فرزندى عطا كن.

حضرت حق در پاسخ درخواستش به او خطاب كرد:

يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا: «12»

اى زكريا ما تو را به پسرى كه نامش يحيى است مژده مى‏دهيم كه پيش از اين هم نامى براى او قرار نداده‏ايم.

عيسى‏

اين پيامبر بزرگ بنا به درخواست حواريون خود، كه مائده آسمانى خواستند تا دل‏هايشان در مرحله ايمان آرامش يابد، و معجزه‏اى بر صدق نبوت عيسى باشد با توسل به اين نام شريف به درگاه حضرت حق دست دعا برداشت و گفت:

اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ: «13»

خدايا اى مالك و مربى و صاحب ما از عالم بالا سفره‏اى پر از غذا نازل كن تا عيدى باشد براى اهل زمان ما و نسل آينده ما و نشانه‏اى از سوى تو (بر صدق نبوتم) و ما را روزى بخش كه تو بهترين روزى دهندگانى.

حضرت حق از بركت اين توسل دعاى عيسى را به اجابت رسانيد و به او فرمود:

إِنِّي مُنَزِّلُها عَلَيْكُمْ ….. «14»

من بى‏ترديد آن سفره پر از غذا را بر شما نازل مى‏كنم.

پيامبر اسلام‏

خداى مهربان كه مستقيماً پيامبر اسلام را در حيطه تربيت خود داشت و همه حقايق را به او تعليم داد به حضرتش فرمان داد براى افزون شدن بهترين و برترين و سودمندترين نعمت كه دانش و آگاهى و بصيرت و بينائى است دعا كند و در دعايش به اين نام مبارك متوسل شود.

وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً: «15»

و بگو: اى مالك و مربى و صاحب من بر دانش و آگاهى من بيفزاى.

دعايش مستجاب شد و به عرصه‏گاه همه حقايق راه يافت، و به فرموده اميرالمؤمنين داناترين دانايان نسبت به خدا شد «16» و يقيناً كسى كه داناترين دانايان نسبت به خدا باشد قلبش حاوى علوم مُلكى و ملكوتى است، و بر اين اساس بايد اذعان كرد كه حضرتش از همه فرشتگان و پيامبران و جن و انس به حقايق غيبى و شهودى داناتر بود.

اهل بيت‏

مجموعه دعاهائى كه از اهل بيت رسالت در معتبرترين كتاب‏هاى دعا روايت شده، مانند دعاى كميل على (ع)، دعاى عرفه حضرت حسين، و دعاى ابوحمزه حضرت سجاد، دعاى جوشن كبير، دعاى مجير، اكثر دعاهاى ماه رمضان، دعاى‏ پس از زيارت حضرت رضا كه گنجينه ناشناخته‏اى است، توسل به كلمه مباركه ربّ جزء اركان و اصول دعاست، يقيناً اين نوشتار اگر بخواهد موارد استعمال كلمه رب را بياورد و به تفسير و توضيح آن دست يازد، به چند مجلّد ضخيم خواهد رسيد، روى اين حساب به نمونه‏هاى بيان شده اكتفا مى‏كند و از خوانندگان مى‏خواهد كه به معنا و مفهوم و مصداق اين اسم اعظم بينديشند و دل و جان در گرو آن دهند تا قفل‏ها بسته زندگى‏شان با اين كليد گشوده شود، و حوائج دنيائى و آخرتى‏شان برآورده گردد، و هماى سعادت دنيا و آخرت بر بام حياتشان بنشيند.

عالمين‏

اين كلمه جمع عالم است و بنا به گفته برخى از بزرگان مشتق از علامت به معناى نشانه است. «17» عالم به معناى هر موجودى جز خداست، و وجود هر چيزى جز خدا نشانه و دليل وجود خداست.

ما هنگامى كه كوچك‏ترين ذرّه را كه از آن كوچك‏تر وجود ندارد، و بزرگ‏ترين كهكشان يا سحابى را در روشنائى بى‏نظيرى چون عقل با بكار گرفتن ابزار و وسايل علمى مورد دقت قرار دهيم مى‏بينيم بر سراسر وجود آن ذره كوچك، و بر بزرگترين كهكشان نظمى خاص حاكم است، و براى هر يك از آن دو هدف يا اهداف مثبتى معين است، كه آن نظم ويژه و هدف يا اهداف مثبت نشان دهنده اين حقيقت است كه آنها را دانائى قادر، وجودى توانا، حكيمى عليم، عادلى لطيف، كريمى مدبّر، به وجود آورده است، و با هيچ دليل و منطقى‏ نمى‏توان آن را به تصادف نسبت داد، و به قول كرسى موريسن نويسنده راز آفرينش انسان: «اگر بخواهيم بگوئيم همه اين نظم و ترتيبات تصادفى بوده، قطعاً بر خلاف منطق رياضى (كه اساسى‏ترين و روشن‏ترين منطق است) استدلال كرده‏ايم.» «18» آيا در همه جهان يك نفر هست كه در كنار فطرت و وجدان و عقلش، خود را به اين مسئله به طور جدّى قانع كند كه جهان هستى با موجودات گوناگون بى‏شمارش، و با نظم حيرت انگيزى كه در خيمه حيات آنان حاكم است، و با اهداف مثبت و روشنى كه دارند، و همه با هم ميلياردها سال است چون كارخانه‏اى دقيق سر پا هستند از روى اتفاق و تصادف به وجود آمده باشد؟!

«خوب است در اين زمينه محور دقت خود را فردى قرار دهيم كه پس از تولد بلافاصله از اجتماع بركنار شده، و در آغوش طبيعت در جزيره‏اى كه دست بشر به آن راه نيافته است با وسايل طبيعى بزرگ شده و به حدّ رشد رسيده است.

روزها در اطراف جنگل‏ها و چمن‏ها، و جويبارهاى جزيره گردش مى‏كند و درباره‏ى جهان طبيعت برابر استعداد خود انديشه و فكر مى‏نمايد.

اين شخص مى‏بيند برگ‏هائى كه از درختان جدا مى‏شوند به طور نامنظمى در اطراف متفرق شده و هرگز صورت منظمى به خود نمى‏گيرند، باز ملاحظه مى‏كند كه در اثر ريزش تخم و دانه‏هاى گياهان در گوشه و كنار، نباتاتى مى‏رويند، ولى هرگز آنها صفوف منظم و مرتبى را تشكيل نمى‏دهند، كه از وضع قرار گرفتن آنها بتوان استفاده خاصى كرد.

باز مى‏بيند در كناره‏هاى نهرها در اثر برخورد آب، دندانه‏ها و بريدگى‏هائى ظاهر مى‏شوند.

اين بريدگى‏ها معمولًا به صورت‏هاى غير منظم و غير قابل استفاده مى‏باشند، هم چنين در اثر ريزش آب از نقاط بلند، سنگ‏هاى كوچك و بزرگى كه در مسير آنها قرار دارد به پائين مى‏ريزند، و موقعى كه آب به وسط جلگه‏هاى هموار مى‏رسد و فشار آن كم مى‏شود، در گوشه و كنار رودخانه متوقف مى‏شوند، البته ممكن است آنها در كنار يكديگر يا بر روى هم قرار گيرند ولى هرگز به صورت يك كلبه محقر يا يك خانه كوچكى بيرون نمى‏آيند.

مجموع اين تجربيات، اين درس ساده را به آن شخص مورد بحث مى‏آموزد كه:

1. تصادفات روزانه، حركات بى‏شعور و فاقد اراده حوادث كور و كر طبيعى نمى‏تواند مظهر آثار قابل استفاده و منشأ ظهور سازمان مرتب و موزونى گردند، و چنانچه گاهى بر حسب تصادف نمونه ناقصى از آن پيدا شود قطعاً در برابر باقى قابل اعتنا نخواهد بود.

2. براى اين كه بتوان از حركات و حوادث گوناگون استفاده معينى كرد، لازم است آنها را به كمك قصد و اراده و به ضميمه فهم و شعور در مجراى مخصوصى به سوى هدف حساب شده‏اى سير داد.

روى همين اصل اگر يك روز اين انسان طبيعى را كه در جزيره دور دستى سكونت داده‏ايم، در موقعى كه خواب است به جزيره ديگرى كه از هر جهت با جزيره‏ى اول شباهت دارد، جز اين كه در وسط آن يك دستگاه عمارت ساده، و چند خيابان و باغچه مشجّر و گل كارى شده وجود دارد، انتقال دهيم به محض اين كه چشم باز كند و نظرى به وضع جديد بيندازد فوراً به وجود يك عامل‏

تفسير حكيم، ج‏1، ص: 86

«عقل و شعور» پى مى‏برد كه اين طرح زيبا و ظريف را به خاطر زيبائى و يا منافع ديگر آن ريخته است و هرگز به فكر او نمى‏گذرد كه مهندس اين ساختمان «تصادف» و سازنده‏اش «اتفاق» و باغبان و گلكارش «پيش‏آمدهاى ناگهانى» بوده است.

روشن است هر اندازه اين شخص به رموز معمارى و باغبانى آشناتر شود، به وجود آن نيروى عقل و شعورى كه در اين ساختمان مؤثر بوده است بيشتر ايمان پيدا مى‏كند و به عبارت ساده‏تر:

«ميزان ايمان او همان ميزان علم و دانش اوست.» «19»

بر اين حساب كه لفظ عالمين مشتق از علامت است بايد گفت: همه موجودات جهان هستى نشانه و دليل وجود خداست پس به شماره و تعداد موجودات هستى، بر وجود الله كه مستجمع همه صفات كمال است دليل و نشانه وجود دارد.

و فى كل شيئ له آية دليل على انه واحد

و در هر چيزى و هر مخلوقى بر وجود مقدس او نشانه و علامتى است كه محكم‏ترين دليل است بر اين كه حضرتش يگانه و فرد است و شريك و مثل و مانند ندارد.

سيطره مالكيت و تدبير وجود مبارك او و توجه تربيتى و ربوبيتش چه تكوينى و چه تشريعى بر همه موجودات عالم هستى سايه دارد. موجوداتى چون افلاك و كواكب و سحابى‏ها و كهكشان‏ها و عرش و كرسى و لوح و قلم و سدرة المنتهى، و ارواح و مجردات و جواهر و اعراض، و زمين و آنچه در آن است مانند كوه‏ها، درياها، معادن، نباتات، اشجار، و حيوانات و به ويژه انسان كه همه و همه نام برده‏ها گوشه‏اى بسيار اندك از موجودات بى‏شمار او هستند موجوداتى كه مجموعاً در دل كلمه عالمين جاى دارند، كه اگر بخواهند پديد آمدن هر يك و عوامل تداوم حياتشان، و جايگاهى كه در كارگاه هستى دارند، و ارتباطى كه با ديگر موجودات براى آنها قرار داده شده، و سودشان را در خيمه حيات به رشته تحرير در آورند، آن هم بر فرض اين كه تك تك موجودات از دانه دانه اتم‏ها و سلول‏ها و جهان‏هاى دور دست و هر مخلوقى كه در آنهاست شناسائى شود سر از تعداد كتابى بيرون مى‏آورد كه شماره كردن آن از عهده‏ى احدى تا روز پايان جهان و تبديل شدن آن به قيامت كبرى و محشر عظيمى بر نمى‏آيد!!

با اندك شناختى كه دانشمندان شرق و غرب از موجودات دارند، آن هم موجوداتى كه با هزاران وسايل و ابزار علمى توانسته‏اند به آنها دسترسى پيدا كنند، و شناخت و علم خود را در مليون‏ها كتاب قرار داده‏اند و مى‏گويند نسبت دانش ما به آنچه آگاه شده‏ايم در برابر آنچه نمى‏دانيم نسبت صفر در برابر عدد بى‏نهايت است، آنكه انس با قرآن دارد به عظمت اين آيه شريفه پى مى‏برد:

وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ: «20»

اگر [براى نوشتن كلمات خدا كه در حقيقت مخلوقات او هستند] آنچه درخت در زمين است قلم باشد و دريا مركب و هفت درياى ديگر آن دريا را پس از پايان يافتنش و براى نوشتن نويسندگان، مدد رسانند كلمات خدا [يعنى تعداد موجوداتش‏] پايان نپذيرد، يقيناً خدا «در آفريدن و حفظ آفريده‏هايش و رشد و تربيت آنها» تواناى شكست ناپذير و حكيم است.

 

 

پی نوشت ها:

 

 

______________________________

 

(1)- اعراف، 23.

(2)- بقره 37.

(3)- نوح 26.

(4)- انبياء 77.

(5)- بقره 126.

(6)- بقره 129.

(7)- يوسف 101.

(8)- طه، 25- 32.

(9)- طه، 36.

(10)- نمل، 19.

(11)- مريم، 4- 5.

(12)- مريم، 7.

(13)- مائده، 114.

(14)- مائده، 115.

(15)- طه، 114.

(16)- عرفان اسلامى، ج 11، ص 218.

(17)- تفسير فاتحة الكتاب يكى از دانشمندان پس از فيض كاشان 113.

(18)- راز آفرينش انسان 44.

(19)- فيلسوف نماها 190.

(20)- لقمان، 27.

 

 

 مطالب فوق برگرفته شده از

 کتاب : تفسير حکیم ، جلد یک 

 

پایگاه عرفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *